الذكاء الناجح وعلاقته باستراتيجيات مواجهة الضغوط الأكاديمية لدى الطلبة المتفوقين دراسيًا والعاديين بالصف الأول الثانوى العام

Faculty Education Year: 2018
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 84-139
Authors:
Journal: مجلة التربية الخاصة- كلية علوم الإعاقة والتأهيل جامعة الزقازيق جامعة الزقازيق Volume:
Keywords : الذكاء الناجح وعلاقته باستراتيجيات مواجهة الضغوط    
Abstract:
The Research aimed to the effect of gender (male/female), level scholar (superior/ normal) and interaction between them on successful intelligence and academic coping strategies. and study the relation between successful intelligence and academic coping strategies. Using successful intelligence test and academic coping strategies scale with sample of (217) students in first year general secondary. By using Person correlation, T-test, Anova, The results found that: There are statistically significant positive relation between creative intelligence, analytical intelligence, and total score of successful intelligence and approach strategies, avoidance strategies, total score of academic coping in favor of superior students. There are no statistically significant relation between successful intelligence and academic coping strategies in favor of normal students. There are effect of gender and level scholar on successful intelligence in favor of superior females. But there are no effect of gender, level scholar and interaction between them on academic coping strategies in favor of normal students, expect social support strategies there is effect for gender in favor of male.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Yousra Shaban Ibrahim Bolbol, "مستويات التفكير التأملى لدى طلاب كلية التربية جامعة الزقازيق فى ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية", جامعة المنصورة, 2013 More
  • Yousra Shaban Ibrahim Bolbol, "الاسهام النسبى للمناخ المدرسي وأنماط إدارة الفصل الدراسي في التنبؤ بالتفاؤل الأكاديمى لدى معلمي المرحلة الابتدائية بالمدارس الحكومية والخاصة", جامعة بنها, 2020 More
  • Yousra Shaban Ibrahim Bolbol, "التنبؤ بالذاكرة العاملة من المرونة المعرفية والذكاء السائل لدى تلاميذ الصف السادس الإبتدائى", جامعة الزقازيق, 2016 More
  • Yousra Shaban Ibrahim Bolbol, "الدعم الاجتماعي والأمن الفكري لدى طلاب مرحلتي التعليم الثانوى والجامعى", الجمعية العربية للقياس والتقويم, 2016 More
  • Yousra Shaban Ibrahim Bolbol, "المخطط التساعى للشخصية "الانيجرام" وعلاقته بالتسويف الأكاديمى لدى طلبة كلية التربية جامعة الزقازيق", جامعة بورسعيد, 2018 More

Department Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Amira Mohamed Badr Mohamed Sallama, "المناخ المدرسى وعلاقته بجودة الحياة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية رياض الاطفال جامعة المنصورة, 2014 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "تأثير اختلاف ترتیب مفردات الاختبار التحصيلي مرجعي المحك على معاملات الصعوبة والتمییز لمفردات الاختبار والأداء الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة لدى طلاب كلیة التربیة", جامعة بنها - كلية التربية, 2018 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "The Effect of Some Different Types of Learning within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self-Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering among University Student", جامعة سوهاج - كلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "Modeling Causal Relationships between Academic Adjustment, Academic Striving and Future Expectations on Psychological Resilience and Cognitive Modifiability among Elementary School Students", مجلة كلية التربية. بني سويف, 2022 More
Tweet