الذكاء العملي وعلاقته بكل من الكفايات التدريسية وأنماط القيادة لمعلمي المرحلة الإعدادية

Faculty Education Year: 2016
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 545-624
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية بالإسماعيلية- جامعة قناة السويس جامعة قناة السويس Volume:
Keywords : الذكاء العملي وعلاقته , , الكفايات التدريسية وأنماط    
Abstract:
The Research aimed to study the Practical intelligence in relation to teaching competencies and leadership Patterns for sample of teachers, and recognize the effect of gender, qualification, experience, The research sample consists of (295) teacher, By using ANOVA (2×2×2), T-test, Person correlation, The results explained that: there were statistic relationship at level (0٫01) between practical intelligence and teaching competencies, and there were satistical relationship at level (0٫05) between practical intelligence and democratic Pattern and autocratic Pattern, And there were effect for gender on practical problem solving and practical intelligence score total and teaching competencies score total in favor of male teachers, And there are effect for gender on leadership Patterns where male distinguished by democratic Pattern.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Yousra Shaban Ibrahim Bolbol, "مستويات التفكير التأملى لدى طلاب كلية التربية جامعة الزقازيق فى ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية", جامعة المنصورة, 2013 More
  • Yousra Shaban Ibrahim Bolbol, "الاسهام النسبى للمناخ المدرسي وأنماط إدارة الفصل الدراسي في التنبؤ بالتفاؤل الأكاديمى لدى معلمي المرحلة الابتدائية بالمدارس الحكومية والخاصة", جامعة بنها, 2020 More
  • Yousra Shaban Ibrahim Bolbol, "التنبؤ بالذاكرة العاملة من المرونة المعرفية والذكاء السائل لدى تلاميذ الصف السادس الإبتدائى", جامعة الزقازيق, 2016 More
  • Yousra Shaban Ibrahim Bolbol, "الدعم الاجتماعي والأمن الفكري لدى طلاب مرحلتي التعليم الثانوى والجامعى", الجمعية العربية للقياس والتقويم, 2016 More
  • Yousra Shaban Ibrahim Bolbol, "المخطط التساعى للشخصية "الانيجرام" وعلاقته بالتسويف الأكاديمى لدى طلبة كلية التربية جامعة الزقازيق", جامعة بورسعيد, 2018 More

Department Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Amira Mohamed Badr Mohamed Sallama, "المناخ المدرسى وعلاقته بجودة الحياة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية رياض الاطفال جامعة المنصورة, 2014 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "تأثير اختلاف ترتیب مفردات الاختبار التحصيلي مرجعي المحك على معاملات الصعوبة والتمییز لمفردات الاختبار والأداء الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة لدى طلاب كلیة التربیة", جامعة بنها - كلية التربية, 2018 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "The Effect of Some Different Types of Learning within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self-Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering among University Student", جامعة سوهاج - كلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "Modeling Causal Relationships between Academic Adjustment, Academic Striving and Future Expectations on Psychological Resilience and Cognitive Modifiability among Elementary School Students", مجلة كلية التربية. بني سويف, 2022 More
Tweet