أثر ترتيب مفردات الاختبار التحصيلي على خصائص مفرداته فى ضوء النموذج اللوجستى ثلاثى المَعْلم وعلى الأداء الأكاديمى لدى طلبة الدبلوم العام فى التربية

Faculty Education Year: 2020
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة دراسات تربوية ونفسية (مجلة كلية التربية بالزقازيق) مجلة دراسات تربوية ونفسية (مجلة كلية التربية بالزقازيق) Volume:
Keywords : , ترتيب مفردات الاختبار التحصيلي , خصائص مفرداته    
Abstract:
The recent research aimed to identify the effect of differences in items' order in an achievement test of "learning psychology subject" on students' academic performance and (difficulty, discrimination, and guessing) coefficients of test items according to Three Parameter Logistic Model depending on Item Response Theory. Two models of an achievement test in "learning psychology subject" were prepared; the first (A) was ordered according to content’s order, the other (B) was ordered randomly. The final version of the test contained (70) items; (50) multiple choice items, and (20) true or false items. The final sample was (2033) male and female students enrolled in general diploma in Education –the first semester academic year 2018/2019, and it was corrected automatically via scanner. Suitable statistical processes were used to ensure the accordance of final sample data with Item Response Theory hypotheses. Using (Bilog-Mg V3.0) these parameters (difficulty, discrimination, and guessing coefficients) and standard error in estimating each of them according to Three Parameter Logistic Model were calculated, also the effect of model type (A) and (B) on academic achievement using independent samples T-test were studied. Results showed that: There are no statistically significant differences in estimations of difficulty, discrimination, and guessing coefficients and their standard errors according to model type (A) and (B), and there are no statistically significant differences in students' academic performance according to model type (A), and (B).
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Rania Mohamed Ali Atia, "اتجاهات الطلاب والمعلمين نحو غلق مراكز الدروس الخصوصية وعلاقتها بالطموح لدى مرتفعى ومنخفضى قلق المستقبل", مجلة كلية التربية بالإسماعيلية- جامعة قناة السويس, 2016 More
  • Rania Mohamed Ali Atia, "المخطط التساعى للشخصية "الانيجرام" وعلاقته بالتسويف الأكاديمى لدى طلبة كلية التربية جامعة الزقازيق", مجلة كلية التربية- جامعة بورسعيد, 2018 More
  • Rania Mohamed Ali Atia, "التنبؤ بالتفاؤل الأكاديمى للمعلم من المناخ المدرسى وسلوك المواطنة التنظيمية", مجلة كلية التربية- جامعة بنها, 2019 More
  • Rania Mohamed Ali Atia, "العلاقة بين التلوث النفسى و الاتزان الانفعالى ومستوى كل منهما لدى طلبة كلية التربية جامعة الزقازيق", مجلة دراسات تربوية ونفسية (مجلة كلية التربية بالزقازيق), 2019 More
  • Rania Mohamed Ali Atia, "النموذج البنائى للعلاقات بين اليقظة العقلية والذكاء الوجدانى والرفاهية النفسية لدى طلبة الفرقة الأولى بكلية التربية جامعة الزقازيق", مجلة دراسات عربية فى التربية وعلم النفس, 2019 More

Department Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Amira Mohamed Badr Mohamed Sallama, "المناخ المدرسى وعلاقته بجودة الحياة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية رياض الاطفال جامعة المنصورة, 2014 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "تأثير اختلاف ترتیب مفردات الاختبار التحصيلي مرجعي المحك على معاملات الصعوبة والتمییز لمفردات الاختبار والأداء الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة لدى طلاب كلیة التربیة", جامعة بنها - كلية التربية, 2018 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "The Effect of Some Different Types of Learning within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self-Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering among University Student", جامعة سوهاج - كلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "Modeling Causal Relationships between Academic Adjustment, Academic Striving and Future Expectations on Psychological Resilience and Cognitive Modifiability among Elementary School Students", مجلة كلية التربية. بني سويف, 2022 More
Tweet