النموذج البنائى للعلاقات بين اليقظة العقلية والذكاء الوجدانى والرفاهية النفسية لدى طلبة الفرقة الأولى بكلية التربية جامعة الزقازيق

Faculty Education Year: 2019
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة دراسات عربية فى التربية وعلم النفس مجلة دراسات عربية فى التربية وعلم النفس Volume:
Keywords : النموذج البنائى للعلاقات , اليقظة العقلية والذكاء    
Abstract:
The recent research aimed to identify the relationships between mindfulness, emotional intelligence, and psychological well-being, and structural model of relationships between mindfulness, emotional intelligence, and psychological well-being among first year Faculty of Education – Zagazig University students. Research sample consisted of (211) male and female students in first year faculty of Education Zagazig University. Mindfulness and Psychological Well-Being measures (translated and arabitized by the researchers) and Emotional Intelligence measure (prepared by the researchers) were applied. After executing suitable statistical processes according to research hypotheses using Pearson's correlation coefficient and structural equation model, results were: there is a statistically significant relationship between mindfulness factors (focus on the present moment, being non-judgmental, self-accepting, total score) and emotional intelligence factors (empathy, emotional awareness, total score), and between (being non-judgmental, and self-accepting) and emotional control, and between mindfulness factors (focus on the present moment, being non-judgmental, being-reactive, and total score of mindfulness) and self accepting, and between mindfulness factors (being non-judgmental, self-accepting, and total score) and life development, and between mindfulness total score and psychological well-being total score, and between emotional awareness and psychological well-being factors (life development, positive interpersonal relationships, autonomy, and total score), and between empathy and psychological well-being factors (self-acceptance(self-adjustment), life development, positive interpersonal relationships, and total score), whereas there is no statistically signifaicant relationshis between mindfulness factors (focus on the present moment, being-reactive, and total score) and emotional control, or between being-reactive and emotional intelligence factors (empathy, emotional awareness, emotional control, and total score), or between mindfulness factors (focus on the present moment, being-reactive, being non-judgmental, self-accepting, and total score) and psychological well-being factors (positive interpersonal relationships and autonomy), or between emotional awareness and self-acceptance(self-adjustment), or between emotional control and (autonomy, life development, positive interpersonal relationships, self-acceptance(self-adjustment), and total score), or between empathy and autonomy, or between emotional intelligence total score and psychological well-being factors ((autonomy, life development, positive interpersonal relationships, and self-acceptance(self-adjustment)).
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Rania Mohamed Ali Atia, "اتجاهات الطلاب والمعلمين نحو غلق مراكز الدروس الخصوصية وعلاقتها بالطموح لدى مرتفعى ومنخفضى قلق المستقبل", مجلة كلية التربية بالإسماعيلية- جامعة قناة السويس, 2016 More
  • Rania Mohamed Ali Atia, "المخطط التساعى للشخصية "الانيجرام" وعلاقته بالتسويف الأكاديمى لدى طلبة كلية التربية جامعة الزقازيق", مجلة كلية التربية- جامعة بورسعيد, 2018 More
  • Rania Mohamed Ali Atia, "التنبؤ بالتفاؤل الأكاديمى للمعلم من المناخ المدرسى وسلوك المواطنة التنظيمية", مجلة كلية التربية- جامعة بنها, 2019 More
  • Rania Mohamed Ali Atia, "العلاقة بين التلوث النفسى و الاتزان الانفعالى ومستوى كل منهما لدى طلبة كلية التربية جامعة الزقازيق", مجلة دراسات تربوية ونفسية (مجلة كلية التربية بالزقازيق), 2019 More
  • Rania Mohamed Ali Atia, "النهوض الأكاديمى وعادات العقل لطلاب الصف الأول الثانوى العام المتفوقين والعاديين أكاديمياً", مجلة دراسات عربية فى التربية وعلم النفس, 2020 More

Department Related Publications

  • Elsaied Elfedaly Abdelmoteleb Elsebaiey, "العلاقة بين الانتباه المتمركز حول الذات وتقدير الذات لدى طالبات كلية العلوم والآداب بسراة عبيدة", مجلة كلية التربية بأسوان, 2012 More
  • Faten Farouk Abdelfattah Mosa, "التنبؤ بنمط القيادة لدى الموجهين التربويين من ذكائهم الروحي في العمل", الجمعية المصرية للدراسات النفسية, 2013 More
  • Ghada Mohamed Ahmed Shehata, "اتجاه معلمي ومديري المدارس الابتدائية نحو دمج التلاميذ ذوي الإعاقة بمحافظة الشرقية", جمعية الثقافة من أجل التنمية بسوهاج بالتعاون مع جامعة سوهاج وأكاديمية البحث العلمي, 2015 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "اتجاه معلمي ومديري المدارس الإبتدائية نحو دمج التلاميذ ذوي الإعاقة البسيطة في مدارس التعليم العام.", للجمعيه المصريه للدراسات النفسيه, 2016 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "تقييم نظام التربية العملية بكليات التربية من وجهة نظر الطلاب المعلمين ومعلمي الصف بمصر (دراسة حالة على جامعة الزقازيق) إعداد أ.د/ محمدالمري محمدإسماعيل أستاذ علم النفس التربوي ومدير مركز القياس والتقويم بجامعة الزقازيق - مصر مستخلص ال", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2016 More
Tweet