المخطط التساعى للشخصية "الانيجرام" وعلاقته بالتسويف الأكاديمى لدى طلبة كلية التربية جامعة الزقازيق

Faculty Education Year: 2018
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية- جامعة بورسعيد مجلة كلية التربية- جامعة بورسعيد Volume:
Keywords : المخطط التساعى للشخصية "الانيجرام" وعلاقته بالتسويف    
Abstract:
The research aims to identifying the basic personality type according to the enneagram for students in faculty of education, as well as to recognize differences attributed to gender, specialization and academic grade in the nine type of personality and academic procrastination, in addition to study the relation among the nine type of personality and academic procrastination. The research sample consists of (457) male and female students in the first and fourth grades, The researchers use the nine personality type’s scale of "Riso- Hudson" and academic procrastination’s scale of "Tuckman", By using "the averages", "independent sample t-test", "person correlation coefficient", The research found that the helper personality type is the basic personality type according to the enneagram for students in faculty of education, there are no differences between male and female in both the nine type of personality and academic procrastination, there are differences in specialization in the individualist personality type in favor of literary specialization students, there are differences in academic grade in the loyalist personality type in favor of the first grade students, there are differences in academic grade in the challenger personality type in favor of the fourth grade students, there are no differences between the first and the fourth grade students in academic procrastination, there are differences in specialization in academic procrastination in favor of literary specialization students, and there are relation among the nine type of personality and academic procrastination.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Rania Mohamed Ali Atia, "اتجاهات الطلاب والمعلمين نحو غلق مراكز الدروس الخصوصية وعلاقتها بالطموح لدى مرتفعى ومنخفضى قلق المستقبل", مجلة كلية التربية بالإسماعيلية- جامعة قناة السويس, 2016 More
  • Rania Mohamed Ali Atia, "التنبؤ بالتفاؤل الأكاديمى للمعلم من المناخ المدرسى وسلوك المواطنة التنظيمية", مجلة كلية التربية- جامعة بنها, 2019 More
  • Rania Mohamed Ali Atia, "العلاقة بين التلوث النفسى و الاتزان الانفعالى ومستوى كل منهما لدى طلبة كلية التربية جامعة الزقازيق", مجلة دراسات تربوية ونفسية (مجلة كلية التربية بالزقازيق), 2019 More
  • Rania Mohamed Ali Atia, "النموذج البنائى للعلاقات بين اليقظة العقلية والذكاء الوجدانى والرفاهية النفسية لدى طلبة الفرقة الأولى بكلية التربية جامعة الزقازيق", مجلة دراسات عربية فى التربية وعلم النفس, 2019 More
  • Rania Mohamed Ali Atia, "النهوض الأكاديمى وعادات العقل لطلاب الصف الأول الثانوى العام المتفوقين والعاديين أكاديمياً", مجلة دراسات عربية فى التربية وعلم النفس, 2020 More

Department Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Amira Mohamed Badr Mohamed Sallama, "المناخ المدرسى وعلاقته بجودة الحياة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية رياض الاطفال جامعة المنصورة, 2014 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "تأثير اختلاف ترتیب مفردات الاختبار التحصيلي مرجعي المحك على معاملات الصعوبة والتمییز لمفردات الاختبار والأداء الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة لدى طلاب كلیة التربیة", جامعة بنها - كلية التربية, 2018 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "The Effect of Some Different Types of Learning within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self-Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering among University Student", جامعة سوهاج - كلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "Modeling Causal Relationships between Academic Adjustment, Academic Striving and Future Expectations on Psychological Resilience and Cognitive Modifiability among Elementary School Students", مجلة كلية التربية. بني سويف, 2022 More
Tweet