Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
التحكم الانتباهي كمتغير وسيط بين التفكير السلبي وقلق الاختبار باستخدام التابلت لدى طلبة الصف الأول الثانوي العام
Faculty
Education
Year:
2020
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Nasr Mahmoud Sabry Ahmed Aboelenieen
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
دراسات تربوية ونفسية (مجلة كلية التربية جامعة الزقازيق) دراسات تربوية ونفسية (مجلة كلية التربية جامعة الزقازيق)
Volume:
Keywords :
التحكم الانتباهي كمتغير وسيط , التفكير السلبي
Abstract:
The present research aimed to identify the effect of attentional control as a median variable between negative thinking and tablet-based test anxiety among first grade students in general secondary stage. To achieve this goal, the researchers chose randomly a sample that consisted of (369) male (n= 172) and female (n= 197) first grade students in general secondary stage in Sharkia Governorate. The researchers used three research measures (attentional control - negative thinking – tablet-based anxiety) to collect data. By using multiple regression and path analysis the researchers reached the following results: there is no statistically significant effect of negative thinking and its dimensions on attention control, otherwise, there is a statistically significant direct effect of uncontrollability dimension at (0.01 level) and mind capture dimension (at 0.05 level), whereas there is no statistically significant direct effect of (repetitiveness and unproductiveness) as dimensions of negative thinking on tablet-based test anxiety, and there is no statistically significant direct effect of attention control and its dimensions on tablet-based test anxiety, finally there is a statistically significant indirect effect of negative thinking on tablet-based test anxiety in case of the presence attention control as a median variable among first grade students in general secondary stage.
Author Related Publications
Nasr Mahmoud Sabry Ahmed Aboelenieen, "سمات الشخصية فى ضوء نظرية العوامل الخمسة الكبرى وعلاقتها باستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيًا لدى طلبة كلية التربية جامعة الزقازيق", كلية التربية (جامعة بني سويف), 2007
More
Nasr Mahmoud Sabry Ahmed Aboelenieen, "تفويض السلطة وعلاقته بالرضا المهنى للمعلمين", مجلة كلية التربية (جامعة بني سويف), 2009
More
Nasr Mahmoud Sabry Ahmed Aboelenieen, "التنبؤ بالتسويف الأكاديمى من الذكاء الوجدانى والرضا عن المهنة لدى طلاب الدبلوم العامة بكلية التربية", دراسات تربوية ونفسية (مجلة كلية التربية جامعة الزقازيق), 2015
More
Nasr Mahmoud Sabry Ahmed Aboelenieen, "تأثير اختلاف مستوى قلق المستقبل المهني على الصمود النفسي وأساليب التفكير لطلاب جامعة الزقازيق", مجلة كلية التربية - جامعة بنها, 2020
More
Nasr Mahmoud Sabry Ahmed Aboelenieen, "الذكاء الثقافي والتوافق العام فى ضوء متغيرى النوع والثقافة (دراسة عبر ثقافية)", مجلة كلية التربية جامعة بنها, 2020
More
Department Related Publications
Faten Farouk Abdelfattah Mosa, "المعتقدات المعرفية وعلاقتها بكل من ما وراء المعرفة والتحكم الداخلى لدى طلاب كلية التربية", رابطة الاخصائيين النفسيين المصرية ( رانم), 2013
More
Somia Ahmed Mohamed Alie, "قياس ادراك الأنساق القيمية لطالبات جامعة تبوك (دراسة مسحية)", جامعة بنها, 2013
More
Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "سمة ما وراء المزاج لدى العاديين وذوي صعوبات التعلم من طلبة المرحلة الثانوية", جامعة بنها, 2016
More
Shery Saad Haliem Bektar Saad, "الرفاهية النفسية والذكاء الانفعالي لدى طلبة المرحلة الثانوية العامة (دراسة تنبؤية)", بمجلة كلية التربية – جامعة بنى سويف, 2012
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف