الذكاء الثقافي والتوافق العام فى ضوء متغيرى النوع والثقافة (دراسة عبر ثقافية)

Faculty Education Year: 2020
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 171-207
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية جامعة بنها مجلة كلية التربية جامعة بنها Volume:
Keywords : الذكاء الثقافي والتوافق العام , , متغيرى النوع    
Abstract:
The aim of the present research is to identify the relationship between cultural intelligence and general Adjustment between different samples from Egypt and Malaysia. the sample Composed of (99) students with average age (21.2) years and standard deviation (1.2), and (51) newly graduated Egyptian expatriates in Saudi Arabia and working in some universities with an average age (33.6) years, the average age of the sample as a whole (26) years and seven months, with standard deviation (10.1), (64 males and 86 females). They applied the scale of cultural intelligence and the measure of general Adjustment. Using the T test, correlation coefficient, and regression analysis, the results showed that there is a statistically significant positive correlation at (0.01) between the dimensions of cultural intelligence and the general Adjustment in the present research sample. There is no statistically significant difference between the mean scores of males and females in the dimensions of the Cultural Intelligence Scale and the general Adjustment in the present research sample. There is a statistically significant difference between the mean scores of Malaysians and Egyptians in the total score of the Cultural Intelligence Scale as well as in three dimensions of the Cultural Intelligence in favor of Egyptians expatriate. There is a statistically significant difference between the mean scores of males and females in the general Adjustment in the current research sample in favor of males. There is a statistically significant difference between the mean scores of Egyptians and Malaysians in the general Adjustment in the current research sample in favor of the Egyptian expatriates. Cultural intelligence contributes to predicting the general Adjustment of the current research sample.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Nasr Mahmoud Sabry Ahmed Aboelenieen, "سمات الشخصية فى ضوء نظرية العوامل الخمسة الكبرى وعلاقتها باستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيًا لدى طلبة كلية التربية جامعة الزقازيق", كلية التربية (جامعة بني سويف), 2007 More
  • Nasr Mahmoud Sabry Ahmed Aboelenieen, "تفويض السلطة وعلاقته بالرضا المهنى للمعلمين", مجلة كلية التربية (جامعة بني سويف), 2009 More
  • Nasr Mahmoud Sabry Ahmed Aboelenieen, "التنبؤ بالتسويف الأكاديمى من الذكاء الوجدانى والرضا عن المهنة لدى طلاب الدبلوم العامة بكلية التربية", دراسات تربوية ونفسية (مجلة كلية التربية جامعة الزقازيق), 2015 More
  • Nasr Mahmoud Sabry Ahmed Aboelenieen, "تأثير اختلاف مستوى قلق المستقبل المهني على الصمود النفسي وأساليب التفكير لطلاب جامعة الزقازيق", مجلة كلية التربية - جامعة بنها, 2020 More
  • Nasr Mahmoud Sabry Ahmed Aboelenieen, "التحكم الانتباهي كمتغير وسيط بين التفكير السلبي وقلق الاختبار باستخدام التابلت لدى طلبة الصف الأول الثانوي العام", دراسات تربوية ونفسية (مجلة كلية التربية جامعة الزقازيق), 2020 More

Department Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Amira Mohamed Badr Mohamed Sallama, "المناخ المدرسى وعلاقته بجودة الحياة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية رياض الاطفال جامعة المنصورة, 2014 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "تأثير اختلاف ترتیب مفردات الاختبار التحصيلي مرجعي المحك على معاملات الصعوبة والتمییز لمفردات الاختبار والأداء الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة لدى طلاب كلیة التربیة", جامعة بنها - كلية التربية, 2018 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "The Effect of Some Different Types of Learning within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self-Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering among University Student", جامعة سوهاج - كلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "Modeling Causal Relationships between Academic Adjustment, Academic Striving and Future Expectations on Psychological Resilience and Cognitive Modifiability among Elementary School Students", مجلة كلية التربية. بني سويف, 2022 More
Tweet