التنبؤ بالتسويف الأكاديمى من الذكاء الوجدانى والرضا عن المهنة لدى طلاب الدبلوم العامة بكلية التربية

Faculty Education Year: 2015
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 149-246
Authors:
Journal: دراسات تربوية ونفسية (مجلة كلية التربية جامعة الزقازيق) دراسات تربوية ونفسية (مجلة كلية التربية جامعة الزقازيق) Volume: الجزء الثانى
Keywords : التنبؤ بالتسويف الأكاديمى , الذكاء الوجدانى والرضا    
Abstract:
The search aimed to study the possibility of predicting academic procrastination from emotional intelligence and Job satisfaction, as well as to recognize differences attributed to gender and academic specialization in current research variables. The research sample consists of (340) male and female students enrolled in general diploma in faculty of education. Using "T-test" and "regression analysis" some result were reached; among them are: there are statistically significant differences between male and female students in dimensions of "self-confidence", "emotion management", and "emotional intelligence" in favor of male students. There are also statistically significant differences between scientific and literary specializations in dimensions of "self-organization", "self-efficacy", "self-confidence", "self-recruitment for procrastination", "academic procrastination", "empathy", and "social skills" in favor of scientific specialization students. There are also statistically significant differences between the two specializations in dimensions of "emotional awareness", "supervision", "job circumstances", "appreciation", and "salary" in favor of literary specialization students. Academic procrastination can be predicted from "empathy", "emotional management", "social skills", "motivation", "salary", and "colleagues".
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Nasr Mahmoud Sabry Ahmed Aboelenieen, "سمات الشخصية فى ضوء نظرية العوامل الخمسة الكبرى وعلاقتها باستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيًا لدى طلبة كلية التربية جامعة الزقازيق", كلية التربية (جامعة بني سويف), 2007 More
  • Nasr Mahmoud Sabry Ahmed Aboelenieen, "تفويض السلطة وعلاقته بالرضا المهنى للمعلمين", مجلة كلية التربية (جامعة بني سويف), 2009 More
  • Nasr Mahmoud Sabry Ahmed Aboelenieen, "تأثير اختلاف مستوى قلق المستقبل المهني على الصمود النفسي وأساليب التفكير لطلاب جامعة الزقازيق", مجلة كلية التربية - جامعة بنها, 2020 More
  • Nasr Mahmoud Sabry Ahmed Aboelenieen, "الذكاء الثقافي والتوافق العام فى ضوء متغيرى النوع والثقافة (دراسة عبر ثقافية)", مجلة كلية التربية جامعة بنها, 2020 More
  • Nasr Mahmoud Sabry Ahmed Aboelenieen, "التحكم الانتباهي كمتغير وسيط بين التفكير السلبي وقلق الاختبار باستخدام التابلت لدى طلبة الصف الأول الثانوي العام", دراسات تربوية ونفسية (مجلة كلية التربية جامعة الزقازيق), 2020 More

Department Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Amira Mohamed Badr Mohamed Sallama, "المناخ المدرسى وعلاقته بجودة الحياة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية رياض الاطفال جامعة المنصورة, 2014 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "تأثير اختلاف ترتیب مفردات الاختبار التحصيلي مرجعي المحك على معاملات الصعوبة والتمییز لمفردات الاختبار والأداء الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة لدى طلاب كلیة التربیة", جامعة بنها - كلية التربية, 2018 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "The Effect of Some Different Types of Learning within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self-Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering among University Student", جامعة سوهاج - كلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "Modeling Causal Relationships between Academic Adjustment, Academic Striving and Future Expectations on Psychological Resilience and Cognitive Modifiability among Elementary School Students", مجلة كلية التربية. بني سويف, 2022 More
Tweet