تفويض السلطة وعلاقته بالرضا المهنى للمعلمين

Faculty Education Year: 2009
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 347-403
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية (جامعة بني سويف) مجلة كلية التربية (جامعة بني سويف) Volume: الجزء الأول
Keywords : تفويض السلطة وعلاقته بالرضا المهنى للمعلمين    
Abstract:
The aim of the research is to study the relationship between the teacher's empowerment and their professional satisfaction, as well as to identify the differences between male and female teachers in the delegation of authority and to identify the differences in the different teaching in the three stages (primary, middle and secondary) in the delegation of authority. Finally, can the teacher’s professional satisfaction be predicted from the dimensions of delegation of authority? (405) male and female teachers from the Sharkia governorate were chosen in the three primary, preparatory, and secondary stages of males and females. Their numbers were 129 (68 teachers, 61 male teachers) from the elementary stage, 154 (77 male and female teachers) from the preparatory stage, 122 (77 male and female teachers, 45). Teacher) from high school, Research tools were applied to them, such as the scale of the teacher's empowerment scale prepared by researchers and the scale of satisfaction with the profession, and empirical factor analysis was used to calculate the validity of the scale of the teacher's empowerment to the Alpha coefficients of "Kronbach", and the mid-segmentation coefficient of "Spearman Brown" as well as correlation coefficients as statistical methods to ensure the accuracy of And the stability of the two scales. T-test, variance and correlation coefficients, and multiple regression analysis were also used to validate the hypotheses. Through this, the following results were reached: The absence of significant differences between the degrees of male and female teachers in the teacher's empowerment in its various dimensions, and the absence of statistically significant differences in the teacher's empowerment among teachers due to the educational stage in which they work (primary, preparatory, secondary). And the presence of a statistically significant positive relationship between the teacher’s professional satisfaction and all sub-dimensions and the overall score of the teacher’s delegation of authority scale. Finally, it was concluded that the teacher’s professional satisfaction can be predicted through only two dimensions of the teacher's empowerment: professional growth and Status.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Nasr Mahmoud Sabry Ahmed Aboelenieen, "سمات الشخصية فى ضوء نظرية العوامل الخمسة الكبرى وعلاقتها باستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيًا لدى طلبة كلية التربية جامعة الزقازيق", كلية التربية (جامعة بني سويف), 2007 More
  • Nasr Mahmoud Sabry Ahmed Aboelenieen, "التنبؤ بالتسويف الأكاديمى من الذكاء الوجدانى والرضا عن المهنة لدى طلاب الدبلوم العامة بكلية التربية", دراسات تربوية ونفسية (مجلة كلية التربية جامعة الزقازيق), 2015 More
  • Nasr Mahmoud Sabry Ahmed Aboelenieen, "تأثير اختلاف مستوى قلق المستقبل المهني على الصمود النفسي وأساليب التفكير لطلاب جامعة الزقازيق", مجلة كلية التربية - جامعة بنها, 2020 More
  • Nasr Mahmoud Sabry Ahmed Aboelenieen, "الذكاء الثقافي والتوافق العام فى ضوء متغيرى النوع والثقافة (دراسة عبر ثقافية)", مجلة كلية التربية جامعة بنها, 2020 More
  • Nasr Mahmoud Sabry Ahmed Aboelenieen, "التحكم الانتباهي كمتغير وسيط بين التفكير السلبي وقلق الاختبار باستخدام التابلت لدى طلبة الصف الأول الثانوي العام", دراسات تربوية ونفسية (مجلة كلية التربية جامعة الزقازيق), 2020 More

Department Related Publications

  • Elsaied Elfedaly Abdelmoteleb Elsebaiey, "فعالية برنامج تعليمي في ضوء نظرية الذكاءات المتعددة على التحصيل الدراسي وفعالية الذات في الرياضيات لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي ذوي صعوبات تعلم الرياضيات", مجلة كلية التربية جامعة بنها, 2009 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "مستوى الانتماء الوطني لدي طلاب جامعة في ضوء متغيري الجنس والتخصص الأكاديمي أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل أ/ غادة محمد أحمد شحاتة أستاذ علم النفس التربوي ", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2015 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "تقييم أثر التدريب على برنامج "استراتيجيات التعلم النشط وأساليب التقويم الحديثة" في ميدان العمل لدى عينة من معلمي المرحلة الثانوية العامة إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل خليل وفريق البحث المشارك أستاذ ورئيس قسم علم النفس الت", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2013 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "العلاقة بين منظور زمن المستقبل ودافعية الانجاز في ضوء الجنس والتخصص الدراسي لدى طلبة جامعة الملك خالد", جامعة الزقازيق- مصر, 2015 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "مصادر الحصول على المعلومات بالتعليم الجامعي الواقع والطموحات", جامعة الزقازيق, 2004 More
Tweet