Journal: |
Assiut Journal of Sport Science and Arts (AJSSA
كلية التربية الرياضية للبنين – جامعة بنها
|
Volume: |
|
Abstract: |
Summary of the second research
The effect of two flipped learning patterns (traditional / peer teaching) supported by social communication on achievement motivation and learning outcomes for doubles in table tennis
* Prof.Dr. Aml Anwar Abdel Salam
In "flipped learning", the teaching system is completely reversed. Teaching is done individually at home through an electronic medium to provide educational content. As for the lecture, it is devoted to discussion and practicing what has been learned, so it is suitable for learning lessons that include practical skills.
The research aims to know the effect of the two patterns of flipped learning (traditional / peer teaching) on achievement motivation and learning outcomes for doubles play in table tennis.
The researcher used the experimental method with post-pre-measurements for two experimental groups. The sample of the research was the students of the fourth year majoring in table tennis at the Physical Education College for Girls at Zagazig University for the academic year 2015/2016 and their number (41) students. They were divided into (10) students for the exploratory sample, (15) students for the first experimental group that is studying using flipped learning, the traditional style, and (15) students for the second experimental group that is studying using flipped learning, the peer teaching style.
Data collection tools and methods: the researcher used: an educational program, physical and skill tests, achievement motivation list, the translation of Muhammad Hassan Allawi, the doubles play evaluation form,prepared by the researcher, the cognitive test in doubles play, the emotional aspects scale.
Statistical treatments:The researcher used - Arithmetic mean- mean - standard deviation - torsional coefficient - correlation coefficient. Alpha Cronbach coefficient - T-test for differences between averages (T-test) as statistical treatments.
The most important results:
1 - flipped learning with the traditional and peer-to-peer teaching patterns had a positive effect on achievement motivation, level of doubles play performance, cognitive achievement, and emotional aspects.
2- Higher rate of improvement for flipped learning. Peer teaching style than flipped learning with the traditional pattern in motivation of achievement, level of doubles play performance, cognitive achievement, and emotional aspects.
*Assistant Professor, Department of Games - Faculty of Physical Education - Zagazig University
في التعلم المعكوس "Flipped learning" يتم عكس نظام التعليم كليا فيتم التدريس فرديا في المنزل عن طريق وسيط إلكتروني لتقديم المحتوي التعليمي ؛ أما المحاضرة فتخصص للمناقشة وممارسة ما تم تعلمه لذا فإنه يصلح في تعلم الدروس التي تتضمن مهارات عملية
يهدف البحث إلي معرفة تأثير نمطي التعلم المعكوس (التقليدي / تدريس الأقران) علي دافعية الإنجاز ونواتج التعلم للعب الزوجي في تنس الطاولة.
استخدمت الباحثة المنهج التجريبي ذو القياس القبلي البعدي لمجموعتين تجريبيتين ، تمثلت عينة البحث في طالبات الفرقة الرابعة تخصص تنس الطاولة بكلبة التربية الرياضية للبنات جامعة الزقازيق للعام الجامعي 2015 / 2016 وعددهن (41) طالبة. تم تقسيمهن إلي (10) طالبات للعينة الإستطلاعية و(15) طالبة للمحموعة التجريبية الأولي التي تدرس بالتعلم المعكوس النمط التقليدي و(15) طالبة للمجموعة التجريبية الثانية التي تدرس بالتعلم المعكوس نمط تدريس الأقران
كأدوات لجمع البيانات استخدمت الباحثة: برنامج تعليمي وإختبارات بدنية ومهارية ، قائمة دافعية الإنجاز تعريب محمد حسن علاوي ، إستمارة تقييم اللعب الزوجي إعداد الباحثة ، الإختبار المعرفي في اللعب الزوجي ، مقياس الجوانب الوجدانية.
المعالجات الإحصائية:
استخدمت الباحثة - المتوسط الحسابي – الوسيط - الإنحراف المعياري – معامل الإلتواء - معامل الإرتباط. - معامل ألفا كرونباخ - إختبار "ت" للفروق بين المتوسطات ((T- test. كمعالجات إحصائية.
أهم النتائج:
1- التعلم المعكوس بالنمط التقليدي ونمط تدريس الأقران كان لهما تاثيرا إيجابياً علي دافعية الإنجاز ، مستوى أداء اللعب الزوجي ، والتحصيل المعرفي ، والجوانب الوجدانية.
2- زيادة نسبة التحسن للتعلم المعكوس نمط تدريس الأقران علي التعلم المعكوس بالنمط التقليدي في دافعية الإنجاز ، مستوى أداء اللعب الزوجي ، والتحصيل المعرفي ، والجوانب الوجدانية.
* أستاذ مساعد بقسم الألعاب – كلية التربية الرياضية - جامعة الزقازيق
|
|
|