العقد النفسى كمدخل لتفعيل الهوية التنظيمية لدى أعضاء هيئة التدريس (دراسة تطبيقية على جامعة الزقازيق)

Faculty Education Year: 2019
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة الزقازيق لبحوث الاقتصاد الزراعي والاجتماع الريفي والإرشاد الزراعي –. مجلة دراسات تربوية واجتماعية، كلية التربية جامعة حلوان Volume:
Keywords : العقد النفسى كمدخل لتفعيل الهوية التنظيمية لدى    
Abstract:
The current era of university education is witnessing many changes in government policies, industry internationalization and increasing Competition among universities, which resulted in significantly increasing the expectations of universities from academics, was to achieve higher quality in the results of research and in the teaching process and in the results of student learning. It is clear that there are explicit and implicit commitments from the university that should be made for the faculty member to fulfill his obligations in achieving quality and improving its position among the international universities efficiently as the center of the performance of the university's mission. Help him with that and perceive her. Hence, studying the psychological contract of the faculty members of the universities is very important to know its components and the reasons for its penetration and reduce it to avoid its results.From the perspective of the relationship the organic relationship between the two variables. Therefore, the present study aimed to develop a set of procedural proposals to activate the organizational identity of faculty members in the light of the Approach of psychological contract by the university. The questionnaire was applied to study a prompt for faculty members, on total sample number (220) faculty members at the University of Zagazig. In the light of the results of the study in theory and in the field, some procedural proposals were made to activate the organizational identity of the faculty members of Zagazig University through the commitment of the university to the psychological contract towards its members.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "جامعات الشركات و تلبية متطلبات سوق العمل فى كل من الهند وروسيا والولايات المتحدة الأمريكية وإمكانية الإفادة منها فى مصر", مجلة التربية المقارنة والدولية، مجلة علمية متخصصة تصدرها الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية .جامعة عين شمس, 2016 More
  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "آليات تمكين المعلمين فى جمهورية مصر العربية في ضوء خبرات بعض الدول", مجلة التربية المقارنة والدولية، مجلة علمية متخصصة تصدرها الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية . جامعة عين شمس, 2018 More
  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "إدارة الذكاء التنافسي كآلية استراتيجية لتحقيق الميزة التنافسية المستدامة بالجامعات المصرية ومواجهة تحديات فيروس كورونا (covid 19)", جامعة سوهاج، کلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "تفعيل الممارسات القيادية الداعمة لحشد الطاقة التنظيمية بالمدارس الثانوية العامة في مصر (سيناريوهات مقترحة)", جامعة عين شمس، کلية التربية, 2021 More
  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "القيادة الملهمة وعلاقتها بتحقيق البراعة التنظيمية بجامعة الزقازيق", جامعة عين شمس، کلية التربية, 2022 More

Department Related Publications

  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "مؤشر التعلم المركب لقياس التعلم مدى الحياة فى كندا وإمكانية الإفادة منه فى مصر", الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية, 2016 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "دراسة مقارنة لمجتمعات الممارسة في جامعات بعض الدول الأجنبية وإمكانية الإفادة منها في مصر.", كلية التربية ، جامعة سوهاج, 2020 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "المدارس الجاذبة وتطبيقاتها في التعليم الثانوي في بعض الولايات المتحدة الأمريكية وإمكان الإفادة منها في مصر.", كلية التربية بجامعة سوهاج, 2020 More
  • Viola Monier Abdou Mansour, "ممارسات التربية الخاصة للأطفال الذين يعانون من اضطرابات طيف التوحد في المملكة المتحدة ومصر: دراسة مقارنة", المؤسسة الدولية لآفاق المستقبل, 2021 More
  • Viola Monier Abdou Mansour, "دراسة مقارنة لتطبيقات التعليم عبر الوطني في جامعات كل من الصين و استراليا وإمكان الإفادة منها في مصر.", كلية التربية - جامعة سوهاج, 2021 More
Tweet