آليات تمكين المعلمين فى جمهورية مصر العربية في ضوء خبرات بعض الدول

Faculty Education Year: 2018
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة دراسات تربوية واجتماعية، كلية التربية جامعة حلوان مجلة التربية المقارنة والدولية، مجلة علمية متخصصة تصدرها الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية . جامعة عين شمس Volume:
Keywords : آليات تمكين المعلمين , جمهورية , العربية , , خبرات    
Abstract:
The empowerment has associated with the human resource that is one of the pillars of the institution and its strategic resource. An institution that has qualified human resources with highly qualified expertise and skills has vital guarantees for its survival and continuity. Empowerment is very important to the teacher, because it promotes the teacher's status, where he is treated like professionals, helping him to control his own practices and decisions. It also helps the teacher to increase knowledge and the opportunity to collaborate with colleagues as opportunities for participation are increased. And its importance is growing due to its focus on the continuity of professional development, which ultimately leads to the achievement of institutional excellence. Many efforts are being made by Egypt to further empower its teachers, and yet there are shortcomings in the mechanisms that have been adopted to empower its teachers. The current research aims at finding a set of mechanisms to strengthen the empowerment of teachers in Egypt in light of the experiences of Singapore and Malaysia. The study will follow the comparative approach. The study reached a set of results to enable teachers in Singapore and Malaysia. At the end of the study, a set of mechanisms was introduced to strengthen teachers' empowerment in Egypt.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "جامعات الشركات و تلبية متطلبات سوق العمل فى كل من الهند وروسيا والولايات المتحدة الأمريكية وإمكانية الإفادة منها فى مصر", مجلة التربية المقارنة والدولية، مجلة علمية متخصصة تصدرها الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية .جامعة عين شمس, 2016 More
  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "العقد النفسى كمدخل لتفعيل الهوية التنظيمية لدى أعضاء هيئة التدريس (دراسة تطبيقية على جامعة الزقازيق)", مجلة دراسات تربوية واجتماعية، كلية التربية جامعة حلوان, 2019 More
  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "إدارة الذكاء التنافسي كآلية استراتيجية لتحقيق الميزة التنافسية المستدامة بالجامعات المصرية ومواجهة تحديات فيروس كورونا (covid 19)", جامعة سوهاج، کلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "تفعيل الممارسات القيادية الداعمة لحشد الطاقة التنظيمية بالمدارس الثانوية العامة في مصر (سيناريوهات مقترحة)", جامعة عين شمس، کلية التربية, 2021 More
  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "القيادة الملهمة وعلاقتها بتحقيق البراعة التنظيمية بجامعة الزقازيق", جامعة عين شمس، کلية التربية, 2022 More

Department Related Publications

  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "جامعات الشركات و تلبية متطلبات سوق العمل فى كل من الهند وروسيا والولايات المتحدة الأمريكية وإمكانية الإفادة منها فى مصر", مجلة التربية المقارنة والدولية، مجلة علمية متخصصة تصدرها الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية .جامعة عين شمس, 2016 More
  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "العقد النفسى كمدخل لتفعيل الهوية التنظيمية لدى أعضاء هيئة التدريس (دراسة تطبيقية على جامعة الزقازيق)", مجلة دراسات تربوية واجتماعية، كلية التربية جامعة حلوان, 2019 More
  • Ali Saied Ali Ibrahiem, "New teachers’ needs and mentoring in the UAE.", The Emirates Center for Strategic Studies and Research, 2016 More
  • Israa Abdellatif Mohamed Metwalli, "برنامج كومر كنموذج لتطوير المدراس الابتدائية في بعض الولايات الأمريكية وإمكان الإفاده منه في مصر", كلية التربية- جامعة الفيوم, 2022 More
  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "القيادة الملهمة وعلاقتها بتحقيق البراعة التنظيمية بجامعة الزقازيق", جامعة عين شمس، کلية التربية, 2022 More
Tweet