استخدام استراتيجية (تنبأ- نظم- ابحث- لخص- قيم) في تدريس العلوم لتنمية عادات الاستذكار وتحسين مستوى التحصيل الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية

Faculty Education Year: 2020
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: journal of pediatric urology المؤسسة العربية للبحث العلمي والتنمية البشرية Volume:
Keywords : استخدام استراتيجية (تنبأ- نظم- ابحث- لخص-    
Abstract:
Abstract: The current research aimed at investigating the effect of utilizing (Predict- Organize- Search- Summarize- Evaluate) strategy and its stages (Introduction to Strategy - Targeted Training - Independent Training) in teaching science to develop study habits and enhance the level of academic achievement among Primary Stage Pupils (sixth grade).The research adopted the descriptive design to survey the related literature, and the quasi-experimental design in teaching the two units (forces and movement- and thermal energy) to the experimental group using the teacher guide prepared according to the POSSE strategy. To collect data, two instruments were used: a study habits scale and an academic achievement test. The participants were (74) primary stage pupils. They were divided into two groups: experimental group (37) and control group (37). The results of the research revealed that: (1) there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group in the pre and post administrations of the study habits scale as a whole and in its sub-dimensions favoring the post-administration. (2) there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group and the control one in the post administration of the study habits scale as a whole and in its sub-dimensions favoring the post-administration. (3) there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group in the pre and post administrations of the academic achievement test as a whole and in its sub-components favoring the post-administration. (4) there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group and the control on in the post administration of the academic achievement test as a whole and in its sub-components favoring the post-administration. (5) there was a strong positive relationship between the mean scores of the experimental group in the post administrations of the study habits scale and the academic achievement test.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "فاعلية استخدام استراتيجية REACT في تنمية مهارات التفكير المستقبلي ودافعية الإنجاز الأكاديمي لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي", كلية التربية- جامعة بنها, 2019 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "استخدام نظرية المخططات العقلية في تدريس العلوم لتنمية مهارات التفكير البصري والتفكير عالي الرتبة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس, 2016 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "فاعلية استراتيجية سكامبر (SCAMPER) في تنمية مهارات التفكير التأملي وبقاء أثر التعلم لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي في مادة العلوم", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2017 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "استراتيجية مقترحة قائمة على الدمج بين نموذج الاستقصاء الجدلي واستراتيجية الرؤوس المرقّمة لتنمية الذكاء الاجتماعي وتحسين الاستيعاب المفاهيمي", كلية التربية- جامعة طنطا, 2019 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "فاعلية تدريس منهج مقترح فى العلوم البيئية في ضوء مناهج التميز لتنمية المهارات الحياتية والتحصيل لدى طلاب الفرقة الأولى بكلية التربية", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2019 More

Department Related Publications

  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية التعليم الالكتروني في تنمية مهارات اعداد الدروس الالكترونية والاتجاه نحو استخدام التعليم الالكتروني في التدريس لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2010 More
  • Nahla Abdelmoaty Alsadek Gadelhak, "المدخل الجدلى التجريبيى لتنمية التفكير المتشعب والمهارات العملية فى العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", محلة التربية العلمية, 2017 More
  • Nahla Abdelmoaty Alsadek Gadelhak, "فاعلية النمذجة لتدريس الفيزياء فى تنمية مهارات التفكير المنظومى والتحصيل لدى طلاب الصف الأول الثانوى.", مجلة التربية العلمية, 2013 More
  • Nahla Abdelmoaty Alsadek Gadelhak, "التنظيم الذاتى فى تدريس العلوم لتنمية الحل الابداعى للمشكلات لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", مجلة دراسات فى المناهج وطرق التدريس, 2013 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "فاعلية استخدام استراتيجية REACT في تنمية مهارات التفكير المستقبلي ودافعية الإنجاز الأكاديمي لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي", كلية التربية- جامعة بنها, 2019 More
Tweet