فاعلية تدريس منهج مقترح فى العلوم البيئية في ضوء مناهج التميز لتنمية المهارات الحياتية والتحصيل لدى طلاب الفرقة الأولى بكلية التربية

Faculty Education Year: 2019
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية- جامعة بنها الجمعية المصرية للتربية العلمية Volume:
Keywords : فاعلية تدريس منهج مقترح , العلوم البيئية    
Abstract:
Abstract: The objective of the current research to identify the effectiveness of teaching a proposed approach in environmental sciences in the light of the excellence curricula for the development of life skills and achievement of students of the first division of the Faculty of Education, , And the research sample consisted of one group is an experimental group (38) students of the first division Division (basic education science), Students of the experimental group studied the proposed curriculum in environmental sciences in the light of the excellence curriculum, The research tools (life skills test, he achievement test) applied before and after the experiment on the research sample, After collecting and analyzing the data, several results were reached, the most important of which were: 1- There was a statistically significant difference at (0.01) between the average scores of the experimental group students in the tribal and remote applications to test the life skills as a whole and in the secondary skills in favor of the post application. 2- There was a statistically significant difference at (0.01) between the average scores of the experimental group students in the tribal and remote applications to test the achievement as a whole and its sub-levels for the benefit of the post application. 3- There is a correlation between the scores of the experimental group in the life skills test and their scores in the achievement test. 4- The effectiveness of teaching the two units selected from the environmental science course prepared in the light of the curricula of excellence in life skills development among the students of the first class Basic Education Science. 5- The effectiveness of teaching the environmental science curriculum prepared in the light of the excellence curricula in raising the level of collection and understanding of the knowledge, information and facts contained in the units taught by the students of the first year basic education science. - The study included a number of recommendations in the light of the results, and further research and studies were suggested in light of the results .
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "فاعلية استخدام استراتيجية REACT في تنمية مهارات التفكير المستقبلي ودافعية الإنجاز الأكاديمي لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي", كلية التربية- جامعة بنها, 2019 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "استخدام نظرية المخططات العقلية في تدريس العلوم لتنمية مهارات التفكير البصري والتفكير عالي الرتبة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس, 2016 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "فاعلية استراتيجية سكامبر (SCAMPER) في تنمية مهارات التفكير التأملي وبقاء أثر التعلم لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي في مادة العلوم", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2017 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "استراتيجية مقترحة قائمة على الدمج بين نموذج الاستقصاء الجدلي واستراتيجية الرؤوس المرقّمة لتنمية الذكاء الاجتماعي وتحسين الاستيعاب المفاهيمي", كلية التربية- جامعة طنطا, 2019 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "استخدام استراتيجية (تنبأ- نظم- ابحث- لخص- قيم) في تدريس العلوم لتنمية عادات الاستذكار وتحسين مستوى التحصيل الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية", المؤسسة العربية للبحث العلمي والتنمية البشرية, 2020 More

Department Related Publications

  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية التعليم الالكتروني في تنمية مهارات اعداد الدروس الالكترونية والاتجاه نحو استخدام التعليم الالكتروني في التدريس لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2010 More
  • ebrahim mohamed Saeid ebrahim, "فاعلية تدريس علم النفس باستخدام التعلم التحويلي في تنمية مهارات التفكير المحوري ومتعة التعلم لدى طلبة المرحلة الثانوية", 2024 More
  • Mai Mostafa Mohamed Youns, "فاعلية تدريس علم النفس باستخدام التعلم التحويلي في تنمية مهارات التفكير المحوري ومتعة التعلم لدى طلبة المرحلة الثانوية", 2024 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "فاعلية استخدام استراتيجية REACT في تنمية مهارات التفكير المستقبلي ودافعية الإنجاز الأكاديمي لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي", كلية التربية- جامعة بنها, 2019 More
Tweet