استراتيجية مقترحة قائمة على الدمج بين نموذج الاستقصاء الجدلي واستراتيجية الرؤوس المرقّمة لتنمية الذكاء الاجتماعي وتحسين الاستيعاب المفاهيمي

Faculty Education Year: 2019
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة التربية العلمية كلية التربية- جامعة طنطا Volume:
Keywords : استراتيجية مقترحة قائمة , الدمج , نموذج الاستقصاء    
Abstract:
Abstract: The current research aimed at investigating the effect of a Proposed Strategy based on Argumentative Inquiry Model and Numbered Heads Strategy to Develop Social Intelligence Enhance Conceptual Comprehension of the Faculty of Education Prospective Teachers. The research adopted the descriptive design to survey the related literature, and the quasi-experimental designto survey the effect of the strategy. To collect data, two instruments were used: a social intelligence scale and a conceptual comprehension test. The participants were (90) fourth year prospective teachers. They were divided into two groups: experimental group (45) and control group (45). The results of the research revealed that: (1) there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group in the pre and post administrations of the social intelligence scaleas a whole and in its sub-dimensions favoring the post-administration. (2) there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group and the control one in the post administration of the social intelligence scale as a whole and in its sub-dimensions favoring the experimental group. (3) there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group in the pre and post administrations of the conceptual comprehension testas a whole and in its sub-skills favoring the post-administration. (4) there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group and the control one in the post administration of the conceptual comprehension test as a whole and in its sub-skills favoring the experimental group. (5) there was a strong positive relationship between the mean scores of the experimental group in the post administrations of the social intelligence scale and the conceptual comprehension test.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "فاعلية استخدام استراتيجية REACT في تنمية مهارات التفكير المستقبلي ودافعية الإنجاز الأكاديمي لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي", كلية التربية- جامعة بنها, 2019 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "استخدام نظرية المخططات العقلية في تدريس العلوم لتنمية مهارات التفكير البصري والتفكير عالي الرتبة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس, 2016 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "فاعلية استراتيجية سكامبر (SCAMPER) في تنمية مهارات التفكير التأملي وبقاء أثر التعلم لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي في مادة العلوم", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2017 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "فاعلية تدريس منهج مقترح فى العلوم البيئية في ضوء مناهج التميز لتنمية المهارات الحياتية والتحصيل لدى طلاب الفرقة الأولى بكلية التربية", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2019 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "استخدام استراتيجية (تنبأ- نظم- ابحث- لخص- قيم) في تدريس العلوم لتنمية عادات الاستذكار وتحسين مستوى التحصيل الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية", المؤسسة العربية للبحث العلمي والتنمية البشرية, 2020 More

Department Related Publications

  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية التعليم الالكتروني في تنمية مهارات اعداد الدروس الالكترونية والاتجاه نحو استخدام التعليم الالكتروني في التدريس لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2010 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "فاعلية استخدام استراتيجية REACT في تنمية مهارات التفكير المستقبلي ودافعية الإنجاز الأكاديمي لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي", كلية التربية- جامعة بنها, 2019 More
  • ebrahim mohamed Saeid ebrahim, "فاعلية تدريس علم النفس باستخدام التعلم التحويلي في تنمية مهارات التفكير المحوري ومتعة التعلم لدى طلبة المرحلة الثانوية", 2024 More
  • Mai Mostafa Mohamed Youns, "فاعلية تدريس علم النفس باستخدام التعلم التحويلي في تنمية مهارات التفكير المحوري ومتعة التعلم لدى طلبة المرحلة الثانوية", 2024 More
Tweet