فاعلية استراتيجية سكامبر (SCAMPER) في تنمية مهارات التفكير التأملي وبقاء أثر التعلم لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي في مادة العلوم

Faculty Education Year: 2017
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية - جامعة طنطا الجمعية المصرية للتربية العلمية Volume:
Keywords : فاعلية استراتيجية سكامبر (SCAMPER) , تنمية مهارات    
Abstract:
Abstract: The current research aimed at investigating the effect of utilizing SCAMBER Strategy to develop reflective thinking skills and maintaining the learning ffect among the first year preparatory stage students in the science subject. The research adopted the descriptive design to survey the related literature, and the quasi-experimental designto survey the effect of the strategy. To collect data, two instruments were used: a reflective thinking test and an academic achievement test. The participants were (78) first year preparatory stage students. They were divided into two groups: experimental group (39) and control group (39). The results of the research revealed that: (1) there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group and the control one in the post administration of the reflective thinking skills test as a whole and in its sub-skills favoring the experimental group. (2) there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group in the pre and post administrations of the reflective thinking Test as a whole and in its sub-skills favoring the post-administration. (3) there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group and the control on in the post administration of the academic achievement test as a whole and in its sub-skills favoring the experimental group. (4) there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group in the pre and post administrations of the academic achievement test as a whole and in its sub-skills favoring the post-administration. (5) there was a strong positive relationship between the mean scores of the experimental group in the post administrations of the reflective thinking skills test and the academic achievement test.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "فاعلية استخدام استراتيجية REACT في تنمية مهارات التفكير المستقبلي ودافعية الإنجاز الأكاديمي لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي", كلية التربية- جامعة بنها, 2019 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "استخدام نظرية المخططات العقلية في تدريس العلوم لتنمية مهارات التفكير البصري والتفكير عالي الرتبة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس, 2016 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "استراتيجية مقترحة قائمة على الدمج بين نموذج الاستقصاء الجدلي واستراتيجية الرؤوس المرقّمة لتنمية الذكاء الاجتماعي وتحسين الاستيعاب المفاهيمي", كلية التربية- جامعة طنطا, 2019 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "فاعلية تدريس منهج مقترح فى العلوم البيئية في ضوء مناهج التميز لتنمية المهارات الحياتية والتحصيل لدى طلاب الفرقة الأولى بكلية التربية", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2019 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "استخدام استراتيجية (تنبأ- نظم- ابحث- لخص- قيم) في تدريس العلوم لتنمية عادات الاستذكار وتحسين مستوى التحصيل الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية", المؤسسة العربية للبحث العلمي والتنمية البشرية, 2020 More

Department Related Publications

  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية التعليم الالكتروني في تنمية مهارات اعداد الدروس الالكترونية والاتجاه نحو استخدام التعليم الالكتروني في التدريس لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2010 More
  • ebrahim mohamed Saeid ebrahim, "فاعلية تدريس علم النفس باستخدام التعلم التحويلي في تنمية مهارات التفكير المحوري ومتعة التعلم لدى طلبة المرحلة الثانوية", 2024 More
  • Mai Mostafa Mohamed Youns, "فاعلية تدريس علم النفس باستخدام التعلم التحويلي في تنمية مهارات التفكير المحوري ومتعة التعلم لدى طلبة المرحلة الثانوية", 2024 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "فاعلية استخدام استراتيجية REACT في تنمية مهارات التفكير المستقبلي ودافعية الإنجاز الأكاديمي لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي", كلية التربية- جامعة بنها, 2019 More
Tweet