Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
استخدام نظرية المخططات العقلية في تدريس العلوم لتنمية مهارات التفكير البصري والتفكير عالي الرتبة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية
Faculty
Education
Year:
2016
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Rania Mohamed Ibrahim Mohamed
Journal:
مجلة التربية العلمية الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس
Volume:
Keywords :
استخدام نظرية المخططات العقلية , تدريس العلوم
Abstract:
The current research aimed at investigating the effect of a proposed mind mapping strategy based on the mind mapping theory to develop the visual thinking and high-order thinking skills in science among the firstyear preparatory stage pupils. The research adopted the descriptive design to survey the related literature, and the quasi-experimental design in teaching the two units (chemical interactions, forces, and movement))tothe experimental group using the teacher guide preparedaccording to the proposed strategy. The participants were (72) preparatory stage pupils from the first year. They were divided into two groups: experimental group (36) and control group (36). The results of the research revealed that: (1) there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group and the control one in the post administration of the visual thinking test as a whole and in its sub-skills favoring the experimental group. (2) there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group in the pre and post administrations of the visual thinking test a whole and in its sub-skills favoring the post-administration. (3) there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group and the control on in the post administration of the higher-order thinking test as a whole and in its sub-skills favoring the experimental group. (4) there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group in the pre and post administrations of the higher-order thinking test a whole and in its sub-skills favoring the post-administration. (5) there was a strong positive relationship between the mean scores of the experimental group in the post administrations of the visual thinking test and the higher-order thinking test.
Author Related Publications
Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "فاعلية استخدام استراتيجية REACT في تنمية مهارات التفكير المستقبلي ودافعية الإنجاز الأكاديمي لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي", كلية التربية- جامعة بنها, 2019
More
Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "فاعلية استراتيجية سكامبر (SCAMPER) في تنمية مهارات التفكير التأملي وبقاء أثر التعلم لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي في مادة العلوم", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2017
More
Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "استراتيجية مقترحة قائمة على الدمج بين نموذج الاستقصاء الجدلي واستراتيجية الرؤوس المرقّمة لتنمية الذكاء الاجتماعي وتحسين الاستيعاب المفاهيمي", كلية التربية- جامعة طنطا, 2019
More
Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "فاعلية تدريس منهج مقترح فى العلوم البيئية في ضوء مناهج التميز لتنمية المهارات الحياتية والتحصيل لدى طلاب الفرقة الأولى بكلية التربية", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2019
More
Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "استخدام استراتيجية (تنبأ- نظم- ابحث- لخص- قيم) في تدريس العلوم لتنمية عادات الاستذكار وتحسين مستوى التحصيل الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية", المؤسسة العربية للبحث العلمي والتنمية البشرية, 2020
More
Department Related Publications
Fatma Ahmed Mohamed Elmaghreby, "Maintaining Student Autonomy in Reading via Some Teaching Strategies .", CDELT Ain Shams University, 2003
More
Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية التعليم الالكتروني في تنمية مهارات اعداد الدروس الالكترونية والاتجاه نحو استخدام التعليم الالكتروني في التدريس لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2010
More
Enas AbdelMaksoud Tohamy Diab, "The Effectiveness of Using Computer in teaching Geography to Develop the Maps and Charts Using Skills at the property Stage", مجلة كلية التربية, 2000
More
Reda Elhoseny Ali Elsabagh, "تصور مقترح لتطوير مناهج التعليم الثانوى الصناعى من وجهة نظر المعلمين وأصحاب الأعمال في ضوء إحتياجات سوق العمل", جامعة بني سويف, 2009
More
Nahla Abdelmoaty Alsadek Gadelhak, "فاعلية النمذجة لتدريس الفيزياء فى تنمية مهارات التفكير المنظومى والتحصيل لدى طلاب الصف الأول الثانوى.", مجلة التربية العلمية, 2013
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف