استخدام نظرية المخططات العقلية في تدريس العلوم لتنمية مهارات التفكير البصري والتفكير عالي الرتبة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

Faculty Education Year: 2016
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة التربية العلمية الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس Volume:
Keywords : استخدام نظرية المخططات العقلية , تدريس العلوم    
Abstract:
The current research aimed at investigating the effect of a proposed mind mapping strategy based on the mind mapping theory to develop the visual thinking and high-order thinking skills in science among the firstyear preparatory stage pupils. The research adopted the descriptive design to survey the related literature, and the quasi-experimental design in teaching the two units (chemical interactions, forces, and movement))tothe experimental group using the teacher guide preparedaccording to the proposed strategy. The participants were (72) preparatory stage pupils from the first year. They were divided into two groups: experimental group (36) and control group (36). The results of the research revealed that: (1) there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group and the control one in the post administration of the visual thinking test as a whole and in its sub-skills favoring the experimental group. (2) there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group in the pre and post administrations of the visual thinking test a whole and in its sub-skills favoring the post-administration. (3) there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group and the control on in the post administration of the higher-order thinking test as a whole and in its sub-skills favoring the experimental group. (4) there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group in the pre and post administrations of the higher-order thinking test a whole and in its sub-skills favoring the post-administration. (5) there was a strong positive relationship between the mean scores of the experimental group in the post administrations of the visual thinking test and the higher-order thinking test.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "فاعلية استخدام استراتيجية REACT في تنمية مهارات التفكير المستقبلي ودافعية الإنجاز الأكاديمي لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي", كلية التربية- جامعة بنها, 2019 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "فاعلية استراتيجية سكامبر (SCAMPER) في تنمية مهارات التفكير التأملي وبقاء أثر التعلم لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي في مادة العلوم", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2017 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "استراتيجية مقترحة قائمة على الدمج بين نموذج الاستقصاء الجدلي واستراتيجية الرؤوس المرقّمة لتنمية الذكاء الاجتماعي وتحسين الاستيعاب المفاهيمي", كلية التربية- جامعة طنطا, 2019 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "فاعلية تدريس منهج مقترح فى العلوم البيئية في ضوء مناهج التميز لتنمية المهارات الحياتية والتحصيل لدى طلاب الفرقة الأولى بكلية التربية", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2019 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "استخدام استراتيجية (تنبأ- نظم- ابحث- لخص- قيم) في تدريس العلوم لتنمية عادات الاستذكار وتحسين مستوى التحصيل الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية", المؤسسة العربية للبحث العلمي والتنمية البشرية, 2020 More

Department Related Publications

  • Tahani Mohammad Suleiman Mohammed, "استخدام النموذج البنائى فى تدريس مقرر العلوم المتكاملة لتنمية التفكير المنظومى وتصويب المعتقدات المعرفية لدى طلبة شعب التعليم الاساسى بكلية التربية", مجلة دراسات تربوية ونفسية كلية التربية الزقازيق, 2014 More
  • Magdy Ibrahim Ismayil, "فعالية استخدام نموذج الفورمات (4mat) في تدريس الهيدروليك والنيوماتيك لدى طلاب المرحلة الثانوية الصناعية", الزقازيق, 2015 More
  • Susan Mohammed Hassan El Sayed Ali, "فعالية برنامج مقترح لإعداد معلمي العلوم قائم على مدخل التدريس المتمايز في تنمية تحصيلهم واكسابهم بعض مهارات ادارة التمايز بين الطلاب أثناء تدريس المادة", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2017 More
  • Essam Mohamed Abdou Mohamed Khattab, "برنامج تدريبي مستند إلى عمليات التفكير المعرفية وفوق المعرفية وتحليل الأخطاء لتنمية مهارات الكتابة الأكاديمية وأثره في كتابة الخطة البحثية لدى طلبة الدراسات العليا بكلية التربية", كلية التربية جامعة بني سويف, 2020 More
  • Mai Mostafa Mohamed Youns, ""تدريس مادة علم الاجتماع باستخدام استراتيجية (REACT) القائمة على مدخل التعلم السياقي لتنمية تجهيز المعلومات الاجتماعية ومهارات فعالية الحياة لدى طلبة المرحلة الثانوية"", مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 2023 More
Tweet