الدور الوسيط لقلق المستقبل في العلاقة بين التحكم الانتباهي والتحيزات المعرفية لدى طلبة الصف الأول الثانوي العام

Faculty Education Year: 2019
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية ـــ جامعة سوهاج مجلة كلية التربية ـــ جامعة الازهر Volume:
Keywords : الدور الوسيط لقلق المستقبل , العلاقة , التحكم    
Abstract:
The present research aimed to identify the nature of causal relationship between attentional control and future anxiety, the nature of causal relationship between future anxiety and cognitive biases, the nature of causal relationship between attentional control and cognitive biases, as well as the nature of causal relationship between attentional control and cognitive biases in light of future anxiety being as a median variable among first grade students of general secondary stage. The sample consisted of (300) male and female first grade students at general secondary stage in Zagazig during second semester 2018/2019. To achieve research goals, the researchers structured the three research scales (future anxiety- attentional control- cognitive biases) and applied them after assuring their validity and reliability. By using the standard and non-standard multiple regression and the path analysis by (AMOS V.25) program, results were: there is a statistically significant causal relationship at (0.01) level of attention concentration dimension on future anxiety, otherwise, there is not a statistically significant causal relationship of attention change dimension on future anxiety, there is a statistically significant causal relationship at (0.01) level of future anxiety on cognitive biases, there is a statistically significant causal relationship at (0.01) level of attentional control dimensions (attention concentration -attention change) on cognitive biases, as well as there is a statistically significant causal relationship at (0.01) level of attentional control dimensions (attention concentration -attention change) on cognitive biases in light of future anxiety being as a median variable among first grade students of general secondary stage. There is a partial role of future anxiety as a median variable in the relationship between attentional control and cognitive biases among first grade students of general secondary stage.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Elsaied Elfedaly Abdelmoteleb Elsebaiey, "أساليب التعلم وأسلوب التفكير الاختباري في ضوء كل من الجنس والتخصص والتحصيل الدراسي لدى طلاب كلية التربية", مجلة كلية التربية – جامعة بنها, 2007 More
  • Elsaied Elfedaly Abdelmoteleb Elsebaiey, "سمات الشخصية في ضوء نظرية العوامل الخمسة الكبرى وعلاقتها باستراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً لدى طلبة كلية التربية", مجلة كلية التربية جامعة بني سويف, 2007 More
  • Elsaied Elfedaly Abdelmoteleb Elsebaiey, "فعالية برنامج تعليمي في ضوء نظرية الذكاءات المتعددة على التحصيل الدراسي وفعالية الذات في الرياضيات لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي ذوي صعوبات تعلم الرياضيات", مجلة كلية التربية جامعة بنها, 2009 More
  • Elsaied Elfedaly Abdelmoteleb Elsebaiey, "العلاقة بين الانتباه المتمركز حول الذات وتقدير الذات لدى طالبات كلية العلوم والآداب بسراة عبيدة", مجلة كلية التربية بأسوان, 2012 More
  • Elsaied Elfedaly Abdelmoteleb Elsebaiey, "جودة الحياة الجامعية الدراسية في ضوء كل من توجه الهدف والتحصيل الدراسي لدى طلبة كلية التربية", مجلة كلية التربية (جامعة الزقازيق), 2013 More

Department Related Publications

  • Somia Ahmed Mohamed Alie, "السعادة النفسية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي و الإتجاه نحو الدراسة الجامعية لدى طلاب جامعة تبوك", جامعة الزقازيق, 2013 More
  • Ghada Mohamed Ahmed Shehata, "تقييم أثر التدريب على برنامج "استراتيجيات التعلم النشط وأساليب التقويم الحديثة" في ميدان العمل لدى عينة من معلمي المرحلة الثانوية العامة", كلية التربية النوعية - جامعة المنوفية, 2015 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "الدور المستقبلي لمراكز القياس والتقويم بالجامعات المصرية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم. إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل أستاذ علم النفس التربوي ومدير مركز القياس والتقويم بجامعة الزقازيق", كلية التربيه- جامعة دمنهور, 2014 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "فعالية استخدام التعليم الإليكتروني في تحسين جودة التعليم للعاديين وذوي الاحتياجات الخاصة", جامعة قطر, 2012 More
  • Ezzat Abdalhamied Mohamed Hassan, "قلق الكمبيوتر وفعالبة الذات في الكمبيوتر والتحصيل الدراسي فيه لدى طلاب وطالبات الجامعة", مجلة كلية التربية جامعة الزقازيق, 1996 More
Tweet